نقد فیلم برف روی کاج ها

Rating: 2.2. From 6 votes.
Please wait...

برف روی کاج ها بیش از هر چیز به حاشیه نیاز دارد.  این نخستین ساخته پیمان معادی فیلمی سرد با ریتمی تقریبا کند است و واقعا جذاب نیست. اما مورد توافق ترین نقد درباره این فیلم تاثیر گرفتن از شیوه های اصغر فرهادی است. از واقع گرایی، بی قهرمانی، بی ناگهانی، تاکید بر جزییات، شخصیت های محدود، پایان باز، پنهان کاری و فریب در فیلم نامه تا دیالوگ محوری، بازیگر گرایی، نماد پردازی، دکوپاژ خاص، فیلمبرداری لرزان و روی دست، معماری خاص در اجرا همه و همه سایه سنگین فرهادی حس می شود. نتیجه آنکه ضعفها و قوت های شیوه فرهادی را به ارث می برد. با این وجود مشکل برف در عدم جذابیتش چندان مربوط به فرهادی نیست. اگر نقطه قوت فیلم جدایی از داستان بیرون آمده اینجا هم ضعف برف دقیقا از داستان بیرون آمده است.

ابهام از ویژگی های مهم فیلم های فرهادی است. درحالی که بسیاری اوقات اصلا نقطه قوت نیست. این استفاده نادرست از ابهام برای تفسیر پذیر کردن اثر هنری است.

پیمان معادی کارگردان یرف روی کاج ها

ابهام

تفسیرهای مختلفی از سیاه و سفید بودن فیلم و برف و کاج و … دیده ایم، اما در فیلم چیزی در این باره نمی بینیم. این تنها تعبیر های بیرون از سالن ماست. می توانیم سیاه و سفید بودن را به وضعیت تیره و تار “رویا” نسبت دهیم یا به نگاه تک رنگ دیگران و هزار چیز دیگر. اما اگر فیلم رنگی بود تفاوتی حاصل می شد؟ تفاوت خاصی نداشت چرا که داستان در این باره چیزی نمی گوید. ابهام از ویژگی های مهم فیلم های فرهادی است. درحالی که بسیاری اوقات اصلا نقطه قوت نیست. این استفاده نادرست از ابهام برای تفسیر پذیر کردن اثر هنری است. مانند آنکه هیبت نتراشیده مجسمه را زیر پارچه ای پنهان کنیم و تفسیرش را به عهده مخاطب بگذاریم.

...  سیرک ؛ نقد کوتاه فیلم آرایش غلیظ

بحران

اما مشکل اصلی فیلم برف ابهام نیست بلکه “بحران” فیلم است.

اما مشکل اصلی فیلم برف ابهام نیست بلکه “بحران” فیلم است. مایه فیلم خیانت است. علی دکتر دندانپزشک به زنش خیانت کرده و همین. باقی فیلم حال و احوال رویا به عنوان زن در مسیر طلاق است. اما خیانت به هیچ وجه به چالش فیلم تبدیل نمی شود. همان اوایل فیلم مساله لو می رود و تنها به یک خبر بسنده می شود. در واقع بحران فیلم متولد نمی شود. برخلاف فیلم جدایی که روند برخورد به مساله اصلی و عامل جذابیت نسبی تبدیل می شود. در این شرایط طبیعی است که مساله فیلم یعنی همان احوالات رویا به عنوان زنی شکسته، به درستی یا جذابیت درنیامده و فیلم یک محصول کسل، کند و کم تاثیر می شود.

مهناز افشار در برف روی کاج ها

فیلم برف از موهبت اصلی محروم است. لذا در این شرایط صحبت از نقد سایر ابعاد فیلم اضافه است. چرا که بدیهی ترین جنبه پیگیری داستان در برف آنچنان که باید وجود ندارد. نتیجه آنکه بیننده محترم باید خودش در زندگی شخصی دچار مشکلات مشابه باشد تا فیلم برایش معنایی دیگر بیابد، اما خوشبختانه موضوع فیلم موضوع شایعی نیست! تلاش فیلم نامه نیز برای ایجاد هم ذات پنداری ناموفق است. این ادعا که به دلیل وجود محدودیت قادر به پرداخت دقیق نبودیم نیز نمی تواند توجیه مناسبی باشد. چرا که اولا اجباری در پرداختن به موضوعی حساسیت برانگیز که شیوع همگانی هم ندارد نیست، واگر هم باشد هنر ما در روایت بدون جذابیت های جنسی و … است.

نهایتا بیننده دنبال تک و توک شوخی های فیلم می گردد بلکه تحملش را بالا ببرد اما تکه پرانی های مدام-خصوصا به قشر مذهبی- جز آزار مخاطب چه نتیجه دیگری دارد؟ جالبترین بخش ماجرا حق به جانب بودن فیلم ساز محترم در جشنواره فجر بود که انتظار تقدیر داشت. اما واقعا بهترین تقدیر از فیلمی اینچنین توقیف کردن آن و ایجاد حاشیه برای آن است. مگر به این روش بتوان مخاطب را در سالن نگه داشت.

...  تهران سقوط کرد

در پایان، تفسیرِ شخصیت ها و سیاه و سفید بودن و برف و کاج و … را به مفسران محترم واگذار کرده! و امید داریم فیلم بعدی کارگردان محترم حداقل فیلمی جذاب با درونمایه ای مقبول باشد و البته فیلمی مستقل از شیوه فرهادی و تکه پرانی های نامحترمانه. فیلمی از پیمان معادی نه نادر.

Rating: 2.2. From 6 votes.
Please wait...
به اشتراک بگذارید!

همچنین ممکن است بپسندید ...

Leave a Reply

9 Comments on "نقد فیلم برف روی کاج ها"

Notify of
avatar
Sort by:   newest | oldest | most voted
محمد
Guest

مقتدا و مراد اینها به کجا رسید که اینها بخوان به جایی برسند!
انتظار تقدیرم خوب اومدی
قیافه اش رو دیدی موقع که اومد رو سن. میخواستم جفت پا برم تو تلویزیون

آمد
Guest

خوب بود

رییس
Admin

ممنون

Iman
Guest

سلام دوست عزیز.

امروز، به طور اتفاقی، با سایت تون آشنا شدم.

اگه موافقید، تبادل لینک داشته باشیم.

ممنون.

رییس
Admin

سلام
حتما
اضافه شد

سابرینا پورسیدی
Guest

قرار نیست که همه نمایشها اکشن یا درام ویا رویای نوستالوژی مخاطب باشد این فیلم یک شروع مدرن ونو است.بیایید کمی هم عاقل باشیسم وبه اقای معادی اعتماد کنیم…….سابرینا پورسیدی نقاش…از تهران

سابرینا پورسیدی
Guest

قرار نیست که همیشه ما در فیلمها دنبال تصاویر اکشن ویا رویای نوستالژی مخاطب باشیم بیایید کمی هم فکرمان را مدرنیته کنیم و به اقای معادی اعتماد کنیم سابرینا پورسیدی نقاش/از تهران

رییس
Admin

ممنون از نظرتان
این شروع نو و مدرن سالهاست اتفاق افتاده است. اتفاقا انتظار فیلمی اکشن و درام نداریم بلکه انتظار ما در وهله اول دیدن یک فیلم است. محصولی که ما را در سالن نگاه دارد، اکشن و درام پیش کش.

سابرینا پورسیدی
Guest

من هم با شما هم عقیده ام. ما دیگر سینمای ۱ بعدی را تجربه کرده ایم. آخر قصه خوب نشد هم نشد . تنها چیزی که مخاطب میخواهد حرکتی نو که ساختارهای پوچ کنونی را بشکند وکم کم به سینمای آوانگارد برسیم. سابرینا کارشناس نقاشی…تهران

wpDiscuz