بلند تر فریاد بزن

Rating: 2.7. From 5 votes.
Please wait...

– اگر فیلم را ندیده اید توجه نمایید که این متن ممکن است داستان را لو بدهد. –

فیلم هیس فیلمی است به معنای واقعی اجتماعی. یعنی برآمده از اجتماع. این فیلم به خصوص به پدران و مادران توصیه می شود.

فیلم هیس ساخته پوران درخشنده یک فیلم قابل احترام است. موضوع فیلم یک موضوع مهم و در عین حال مغفول و مستور جامعه ماست. موضوعی که از جذابیتی منفی نیز برخوردار است که می تواند به راحتی فیلم را به بیراهه کشانده و بر ضد خودش عمل کند. اما درخشنده در این باره تا حدود زیادی موفق عمل کرده است. پرهیز او از ورود به صحنه های منافی عفت و در عین حال نزدیک شدنش به موضوع نشان از نجابت فیلم دارد، هرچند بعضی از صحنه ها نیز قابل حذف بودند.

__1_20130808_1132345876

 در همین رابطه لازم به ذکر است متاسفانه دسته بندی مخاطب رعایت نشده است. این فیلم را اکیدا به پدران و مادران علی الخصوص دختردار توصیه می کنیم اما فیلم مناسب حضور کودکان نیست. با توجه به محتوای آن شاید چندان برای پسران نوجوان یا مجرد نیز مناسب نباشد. ای کاش حداقل در تبلیغات نوعی دسته بندی ذکر می شد.

موضوع فیلم هیس یک موضوع بسیار مهم است. مساله نابود شدن زندگی، سلامت روانی و آینده یک زن به بهای لذت بردن پست یک خائن است. فیلم سعی می کند پا را فراتر گذاشته به مساله سکوت حزن انگیز قربانیان نیز بپردازد. سکوتی که خود موجب تداوم و گستاخی مجرم می شود. موضوعاتی مهم، موثر، پرکشش، حساس و دشوار.

hiss_backstage_5_20130713_2034304549

 درخشنده این فیلم را با دغدغه اجتماعی اش ساخته است و آن را نوعی احساس وظیفه می داند.  بی اغراق یکی از رموز ارتباط مردمی فیلم نیز همین مورد است. گویی تماشاگران محرم راز فیلم اند و فیلم برای ایشان درد دل می کند. این سبک فیلم سازی سبکی خطرناک است! چرا که از احساس وظیفه می آید و حتی می تواند سازنده اش را مجبور کند تا خانه اش را هم بفروشد! اما نتیجه و کارکردی واقعی دارد. امروز اگر خانواده ای پس از تماشای فیلم مراقبتی بیشتر از فرزندان در پی بگیرند سود آن به نفع جامعه است.

فیلم در رویکردی جالب گونه ای آسیب شناسی نیز دارد: عدم توجه والدین به فرزند، درگیری شغلی و بی مسئولیتی بخصوص از جانب مادر، عدم رسیدگی در مدرسه، سکوت سنگین و تلخ و لاپوشانی جامعه و …

 آیا این همان گمشده ما در سینمای ایران نیست؟: “مسأله اینجایی“.

...  تحقیر سازمان ها و بخش نامه ها توسط جوانان ؛ تحلیل و نقد فرهنگی پدیده های جدید رسانه ای: دکتر سلام ، من روحانی هستم ، پیام راشل کوری 2

نقد از درون و هشدار کارگردان و دوری اش از فضاهای مسموم ناامیدی ارزش های این فیلم را چند برابر می کند. ارزش هایی که آرزو داریم در فیلم های دیگر نیز ببینیم. فیلم خوب الزاما یک فیلم گل و بلبل و بهشت گونه نیست، بلکه فیلمی است که مساله ای اجتماعی را دلسوزانه به رخمان می کشد و شاید راهی هم نشان دهد. به زبان برادری پشتیبان یا مادری نگران یا حتی پدری عصبانی! اما نه مثل دشمنی تحقیر کننده یا طلب کاری آبرو نشناس یا نادانی ناامید.

__2_20130723_1195240772

فیلم اگر قصه می گوید پس زبان دارد و اگر زبان دارد پس لحن دارد. هیس لحنی دلسوزانه و نوعی حس مادر گونه (نسبت به مخاطب و جامعه و حتی نقش اولش) دارد که شاید به دلیل زن بودن کارگردان باشد. فیلم در رویکردی جالب گونه ای آسیب شناسی نیز دارد: عدم توجه والدین به فرزند، درگیری شغلی و بی مسئولیتی بخصوص از جانب مادر، عدم رسیدگی در مدرسه، سکوت سنگین و تلخ و لاپوشانی جامعه و …

اگر هیس را با وضع موجود و سایر فیلم های سینمای ایران مقایسه کنیم از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است. و تنها اگر دغدغه فیلم ساز را در نظر بگیریم نمره عالی را کسب می کند. اما از مضمون گذشته، فیلم هیس هرچند در برابر هم دوران هایش و هم صنف هایش جزو خوب هاست اما در مقایسه با فیلم مطلوب وضعیتی متفاوت دارد.

__1_20130723_1298678854

داستان فیلم هم آهنگ و یک پارچه نیست. داستان فیلم تا نیمه اول پیرامون وضعیت دختر و گذشته اوست. این بخش پس از لب باز کردن دختر کشش خود را از دست می دهد. عملا فیلم پایان یافته اما در میان جلسه بازپرسی وکیل به طرز ناگهانی – در جمله ای با این مضمون-  می گوید:”خب تکلیف این موضوع مشخص شد ماجرای قتل چیست؟” و پس از آن وارد موضوع دوم فیلم می شویم. قتلی که در شب عروسی اتفاق افتاده است.

با وجود آنکه این دو بخش به هم مربوطند اما عملا به شدت منقطع اند. این داستان دو تکه با این ارتباط ضعیف احتمالا به این دلیل است که درخشنده می خواسته است به نوعی ماجرای سکوت خانواده ها را نیز وارد کند. اما این نوع ورود و فاصله داستان ها فیلم را دوپاره کرده است. دو فیلم با یک بلیط؟

...  بی ادب ؛ نقد و بررسی فیلم طبقه حساس

شخصیت های کوتاهی مانند جمشید هاشم پور، فرهاد آییش یا حتی شهاب حسینی- با توجه به انتظار مخاطب از حضور بازیگرانی مشهور-  تکلیف مشخصی ندارند و گویی صرفا حضور دارند. روانشناس دادگاه هم به همین منوال متنی آماده را برای حضار در سالن سینما قرائت کرده و طی یک سخنرانی اطلاعات لازم را ارائه کرده و محو می شود. این شخصیت های مقطعی احتمالا به دلیل جذب مخاطب توسط بازیگرانی چهره بازی می شوند. حتی می توان بعضی از آنها را به راحتی حذف کرد.

__4_20130731_1981559315

به نظر می رسد از بازپرس و وکیل و نامزد تا نویسنده و کارگردان و نویسنده تحت شرایط احساسی دختر قربانی قرار گرفته اند و چندان به چفت و بست داستان پرداخته نشده است.

پس چه عواملی باعث ارتباط تماشاگر با فیلم می شود؟

مهم ترین عامل همان موضوع اصلی است که از دل جامعه برآمده، بکر بوده و دلسوزانه روایت می شود. در کنارش بازی های بازیگران به خصوص کودکان یکی از مهم ترین نقش ها را در جبران ضعف ساختار داستان بازی می کند.

hiss_backstage_15_20130713_1136529096

پایان داستان نیز پایانی مناسب برای فیلمی به سبک “می خواهم زنده بمانم” امروزی است. پایانی ادامه دار.

می ماند یک گله کوچک از فیلم هیس. تاکید مکرر بر لفظ قصاص در شرایطی که تماشاگران با دختر مظلوم قصه همدلی می کنند و حق را به او می دهند تصویر نوعی بی عدالتی توسط قصاص را القا می کند. وقتی مظلومیت دختر در محکمه ی بینندگان اثبات شده ولی او پای چوبه دار است، و مدام می پرسیم: قصاص می شود؟ قصاص نمی شود؟ خداکند قصاص نشود، هر کاری بکنیم تا قصاص نشود، در واقع تنها حکم زندگی بخش قصاص است که اعدام می شود. در حالی که می توانست به راحتی با لفظ اعدام جایگزین شود.

بخصوص اگر در پی پخش جهانی فیلم هستیم باید به عدم شناخت قصاص توسط مخاطب غیر مسلمان به علاوه تبلیغات منفی دیگران در این باره توجه نمود که باعث سوء برداشت نشود!

فیلم هیس فیلمی است به معنای واقعی اجتماعی. یعنی برآمده از اجتماع. این فیلم به خصوص به پدران و مادران توصیه می شود. گروه دیگر مخاطب فیلم سازندگان و سینمایی ها هستند بلکه بیاموزیم به جای سخنرانی یا ژست گرفتن به مردم نگاه کنیم.

Rating: 2.7. From 5 votes.
Please wait...
به اشتراک بگذارید!

همچنین ممکن است بپسندید ...

Leave a Reply

7 Comments on "بلند تر فریاد بزن"

Notify of
avatar
Sort by:   newest | oldest | most voted
سه نقطه
Guest

مثل همیشه نقدی درخور و شایسته بود. ممنون که به وبم سر زدید. منظورتون از صفحه اول …هو است؟
در ضمن من و چند نفر از دوستانم وبی داریم به نام نادیا رسانه. مشتاقم در بخش شبستان ای وبلاگ نقد دهلیز شما را قرار بدم.
خوشحال میشم به بخش مقالات سایم سری بزنید. نظر یادتون نره.

رییس
Admin

۱-سلام، خواهش می کنم!وظیفه بود
۲-بله منظور همون صفحه است و حذفش باعث میشود افراد خیلی سریع و بی واسطه به مطالب دسترسی پیدا کنند
۳-مایه خوشحالی است اگر هر مطلبی که پسندیدید را انتشار دهید
۴- چشم

بدون نام
Guest

مرسی از نقدتون

رییس
Admin

ممنون از وقتتون

لیلا نجف زاده
Guest

واقعا ممنون از نقدتون اینقدر این فیلم احساساتی بود که حتی با خوندن نقد وبررسیش اشک تو چشمام جاری شد دقیقا معماهایی که تو ذهنم بود با خوندن این نقد حل شد وجای سوالی نیست جز تشکر

رییس
Admin

نظر لطف شماست

حسین امیدبخش
Guest

با سلام و احترام بنده افتخار میکنم که با وجودی که مرد هستم عضو انجمن حمایت از زنان خوب ایرانی هستم خوهار های ایرانی باید فریاد سکوت شما خوبان را شنید خانم درخشنده و بنی اعتماد افتخار سینما ایران هستند

wpDiscuz