بلند تر فریاد بزن

Rating: 2.7. From 5 votes.
Please wait...

– اگر فیلم را ندیده اید توجه نمایید که این متن ممکن است داستان را لو بدهد. –

فيلم هيس فيلمي است به معناي واقعي اجتماعي. يعني برآمده از اجتماع. اين فيلم به خصوص به پدران و مادران توصيه مي شود.

فيلم هيس ساخته پوران درخشنده يك فيلم قابل احترام است. موضوع فيلم يك موضوع مهم و در عين حال مغفول و مستور جامعه ماست. موضوعي که از جذابيتي منفي نیز برخوردار است كه مي تواند به راحتي فيلم را به بيراهه كشانده و بر ضد خودش عمل كند. اما درخشنده در اين باره تا حدود زيادي موفق عمل كرده است. پرهيز او از ورود به صحنه هاي منافي عفت و در عين حال نزديك شدنش به موضوع نشان از نجابت فيلم دارد، هرچند بعضي از صحنه ها نيز قابل حذف بودند.

__1_20130808_1132345876

 در همين رابطه لازم به ذكر است متاسفانه دسته بندي مخاطب رعایت نشده است. اين فيلم را اكيدا به پدران و مادران علي الخصوص دختردار توصيه مي كنيم اما فیلم مناسب حضور كودكان نيست. با توجه به محتواي آن شايد چندان براي پسران نوجوان يا مجرد نيز مناسب نباشد. اي كاش حداقل در تبليغات نوعی دسته بندي ذكر مي شد.

موضوع فيلم هيس يك موضوع بسيار مهم است. مساله نابود شدن زندگي، سلامت روانی و آینده يك زن به بهاي لذت بردن پست يك خائن است. فيلم سعي مي كند پا را فراتر گذاشته به مساله سكوت حزن انگيز قربانيان نیز بپردازد. سكوتي كه خود موجب تداوم و گستاخي مجرم مي شود. موضوعاتی مهم، موثر، پرکشش، حساس و دشوار.

hiss_backstage_5_20130713_2034304549

 درخشنده اين فيلم را با دغدغه اجتماعي اش ساخته است و آن را نوعي احساس وظيفه مي داند.  بي اغراق يكي از رموز ارتباط مردمي فيلم نيز همين مورد است. گويي تماشاگران محرم راز فيلم اند و فيلم براي ايشان درد دل مي كند. اين سبك فيلم سازي سبكي خطرناك است! چرا كه از احساس وظيفه مي آيد و حتي مي تواند سازنده اش را مجبور كند تا خانه اش را هم بفروشد! اما نتيجه و كاركردي واقعي دارد. امروز اگر خانواده اي پس از تماشاي فيلم مراقبتي بيشتر از فرزندان در پي بگيرند سود آن به نفع جامعه است.

فيلم در رويكردي جالب گونه ای آسيب شناسي نيز دارد: عدم توجه والدين به فرزند، درگيري شغلي و بي مسئوليتي بخصوص از جانب مادر، عدم رسيدگي در مدرسه، سكوت سنگين و تلخ و لاپوشاني جامعه و …

 آیا اين همان گمشده ما در سينماي ايران نیست؟: “مسأله اينجايي“.

...  سیرک ؛ نقد کوتاه فیلم آرایش غلیظ

نقد از درون و هشدار كارگردان و دوري اش از فضاهاي مسموم نااميدي ارزش هاي اين فيلم را چند برابر مي كند. ارزش هايي كه آرزو داريم در فيلم هاي ديگر نيز ببينيم. فيلم خوب الزاما يك فيلم گل و بلبل و بهشت گونه نيست، بلكه فيلمي است كه مساله اي اجتماعي را دلسوزانه به رخمان مي كشد و شايد راهي هم نشان دهد. به زبان برادري پشتيبان يا مادري نگران يا حتي پدري عصباني! اما نه مثل دشمني تحقير كننده يا طلب كاري آبرو نشناس يا ناداني نااميد.

__2_20130723_1195240772

فيلم اگر قصه مي گويد پس زبان دارد و اگر زبان دارد پس لحن دارد. هیس لحنی دلسوزانه و نوعي حس مادر گونه (نسبت به مخاطب و جامعه و حتی نقش اولش) دارد که شايد به دليل زن بودن كارگردان باشد. فيلم در رويكردي جالب گونه ای آسيب شناسي نيز دارد: عدم توجه والدين به فرزند، درگيري شغلي و بي مسئوليتي بخصوص از جانب مادر، عدم رسيدگي در مدرسه، سكوت سنگين و تلخ و لاپوشاني جامعه و …

اگر هيس را با وضع موجود و ساير فيلم هاي سينماي ايران مقايسه كنيم از جايگاه بسيار خوبي برخوردار است. و تنها اگر دغدغه فيلم ساز را در نظر بگيريم نمره عالي را كسب مي كند. اما از مضمون گذشته، فيلم هيس هرچند در برابر هم دوران هايش و هم صنف هايش جزو خوب هاست اما در مقايسه با فيلم مطلوب وضعيتي متفاوت دارد.

__1_20130723_1298678854

داستان فيلم هم آهنگ و يك پارچه نيست. داستان فيلم تا نيمه اول پيرامون وضعيت دختر و گذشته اوست. اين بخش پس از لب باز كردن دختر كشش خود را از دست مي دهد. عملا فيلم پايان يافته اما در ميان جلسه بازپرسي وكيل به طرز ناگهانی – در جمله ای با این مضمون-  مي گويد:”خب تكليف اين موضوع مشخص شد ماجراي قتل چيست؟” و پس از آن وارد موضوع دوم فيلم مي شويم. قتلي كه در شب عروسي اتفاق افتاده است.

با وجود آنكه اين دو بخش به هم مربوطند اما عملا به شدت منقطع اند. اين داستان دو تكه با اين ارتباط ضعيف احتمالا به اين دليل است كه درخشنده مي خواسته است به نوعي ماجراي سكوت خانواده ها را نيز وارد كند. اما اين نوع ورود و فاصله داستان ها فيلم را دوپاره كرده است. دو فيلم با يك بليط؟

...  یک فیلم موفق

شخصيت هاي كوتاهي مانند جمشيد هاشم پور، فرهاد آييش يا حتي شهاب حسيني- با توجه به انتظار مخاطب از حضور بازیگرانی مشهور-  تكليف مشخصي ندارند و گويي صرفا حضور دارند. روانشناس دادگاه هم به همين منوال متني آماده را براي حضار در سالن سينما قرائت كرده و طي يك سخنراني اطلاعات لازم را ارائه كرده و محو مي شود. اين شخصيت هاي مقطعی احتمالا به دليل جذب مخاطب توسط بازيگراني چهره بازي مي شوند. حتي مي توان بعضي از آنها را به راحتي حذف كرد.

__4_20130731_1981559315

به نظر مي رسد از بازپرس و وكيل و نامزد تا نویسنده و كارگردان و نويسنده تحت شرايط احساسي دختر قرباني قرار گرفته اند و چندان به چفت و بست داستان پرداخته نشده است.

پس چه عواملي باعث ارتباط تماشاگر با فيلم مي شود؟

مهم ترين عامل همان موضوع اصلي است كه از دل جامعه برآمده، بكر بوده و دلسوزانه روايت مي شود. در كنارش بازي هاي بازيگران به خصوص كودكان يكي از مهم ترين نقش ها را در جبران ضعف ساختار داستان بازي مي كند.

hiss_backstage_15_20130713_1136529096

پايان داستان نيز پاياني مناسب براي فيلمي به سبك “مي خواهم زنده بمانم” امروزي است. پاياني ادامه دار.

مي ماند يك گله كوچك از فيلم هيس. تاكيد مكرر بر لفظ قصاص در شرايطي كه تماشاگران با دختر مظلوم قصه همدلي مي كنند و حق را به او مي دهند تصویر نوعي بي عدالتي توسط قصاص را القا مي كند. وقتي مظلوميت دختر در محكمه ی بينندگان اثبات شده ولي او پاي چوبه دار است، و مدام می پرسیم: قصاص مي شود؟ قصاص نمي شود؟ خداکند قصاص نشود، هر کاری بکنیم تا قصاص نشود، در واقع تنها حكم زندگي بخش قصاص است كه اعدام مي شود. در حالی که مي توانست به راحتي با لفظ اعدام جايگزين شود.

بخصوص اگر در پي پخش جهاني فيلم هستيم بايد به عدم شناخت قصاص توسط مخاطب غير مسلمان به علاوه تبليغات منفی ديگران در اين باره توجه نمود كه باعث سوء برداشت نشود!

فيلم هيس فيلمي است به معناي واقعي اجتماعي. يعني برآمده از اجتماع. اين فيلم به خصوص به پدران و مادران توصيه مي شود. گروه ديگر مخاطب فيلم سازندگان و سينمايي ها هستند بلكه بياموزيم به جاي سخنراني يا ژست گرفتن به مردم نگاه كنيم.

Rating: 2.7. From 5 votes.
Please wait...
به اشتراک بگذارید!

همچنین ممکن است بپسندید ...

Leave a Reply

7 Comments on "بلند تر فریاد بزن"

avatar
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
سه نقطه
Guest

مثل همیشه نقدی درخور و شایسته بود. ممنون که به وبم سر زدید. منظورتون از صفحه اول …هو است؟
در ضمن من و چند نفر از دوستانم وبی داریم به نام نادیا رسانه. مشتاقم در بخش شبستان ای وبلاگ نقد دهلیز شما را قرار بدم.
خوشحال میشم به بخش مقالات سایم سری بزنید. نظر یادتون نره.

رییس
Admin

1-سلام، خواهش می کنم!وظیفه بود
2-بله منظور همون صفحه است و حذفش باعث میشود افراد خیلی سریع و بی واسطه به مطالب دسترسی پیدا کنند
3-مایه خوشحالی است اگر هر مطلبی که پسندیدید را انتشار دهید
4- چشم

بدون نام
Guest

مرسی از نقدتون

رییس
Admin

ممنون از وقتتون

لیلا نجف زاده
Guest

واقعا ممنون از نقدتون اینقدر این فیلم احساساتی بود که حتی با خوندن نقد وبررسیش اشک تو چشمام جاری شد دقیقا معماهایی که تو ذهنم بود با خوندن این نقد حل شد وجای سوالی نیست جز تشکر

رییس
Admin

نظر لطف شماست

حسین امیدبخش
Guest

با سلام و احترام بنده افتخار میکنم که با وجودی که مرد هستم عضو انجمن حمایت از زنان خوب ایرانی هستم خوهار های ایرانی باید فریاد سکوت شما خوبان را شنید خانم درخشنده و بنی اعتماد افتخار سینما ایران هستند