تحقیر سازمان ها و بخش نامه ها توسط جوانان ؛ تحلیل و نقد فرهنگی پدیده های جدید رسانه ای: دکتر سلام ، من روحانی هستم ، پیام راشل کوری ۲

Rating: 4.5. From 1 vote.
Please wait...

دور تازه ای شروع شده است. نشانه های آن را ببینیم:

  • مستند “من روحانی هستم” به تیتر یک روزنامه ها تبدیل می شود. این مستند موجی در سیاست راه انداخته است. ریاست قوای مملکت درباره آن صحبت می کنند. وزارت ارشاد مطالبه قضایی می کند.

من روحانی هستم

  • انیمیشن “پیام راشل کوری٢” دهان به دهان پیشروی می کند. اتاق های خوابگاه ها و گوشی های همراه را فتح می کند.

انیمشین پیام راشل کوری 2

  • مجموعه طنز ترکیبی “دکتر سلام” چهار هزار نفر را از اقصی نقاط کشور به جشن یک سالگی اش می کشاند. این مراسم نیز به تیتر یک روزنامه و خبر موثر سیاسی تبدیل می شود.

دکتر سلام

دنیای تصویری ما تغییر کرده است و قواعد بازی عوض شده اند. بازیگران جدیدی به میدان آمده اند. هر سه محصول و موارد مشابه یک پیام دارند: تحقیر تمام بخش نامه ها، دستگاه ها و سازمان های چاق پر ادعای فرهنگی و رسانه ای!!

فعالیت متفاوت

در این مجموعه ها به طرز جالبی چند ویژگی مشترک وجود دارد. ویژگی هایی که بعضا آرزوی نهادها، سیاست گذاران و روشنفکران هستند:

  • استقلال

تمام موارد توسط چند نفر و در استقلال کامل ساخته شده است. دکتر سلام نیز که باز هم متکی بر گروه کوچکی است اگر پشتوانه سیاسی بسیج را نداشت احتمالا اکنون به سرنوشت ” من روحانی هستم” دچار بود. این استقلال که سالها ادعا و آرزوی گروه های مختلف بود امروز تحت برچسب “بی شناسنامگی” خفه می شوند.

سازندگان مستند من روحانی هستم

  • جوان

هرسه محصول توسط تیمی بسیار جوان ساخته شده اند. ضمنا تمامی عوامل “من روحانی هستم” خانم هستند. جوانانی که دیگر پشت بندهای بخشنامه ها تاب نمی آورند.

...  زمانی برای مستی حلزون ها ؛ صدا و سیما گرانبهاترین داشته اش را چند می فروشد؟

  • خودجوش و دغدغه مند

هیچ اعلام نیازی یا رایزنی سازمانی برای تولید این قبیل محصولات وجود ندارد. هیچ عقل معاشی نیز موضوع مستند را ریاست جمهوری فعلی، جنگ ایران و اسرائیل یا موضوعات داغ سیاسی برنمی گزیند.

  • ضعف تکنیک

دکتر سلام با تمام خلاقیت هایش تکنیک جدی ندارد. حتی میان برنامه ها (footage) گرافیک چشمگیری ندارند و در حال پیشرفت اند. “من روحانی هستم” نیز از نظر شکل (فرم) با وجود پیشرفت قابل توجه، جای کار بیشتری دارد. “پیام راشل کوری٢” از قدرت بیشتری برخوردار است و حتی تدوین خوبی هم دارد. اما از ضعف داستان رنج می برد.  در این باره سه نکته جزیی دارد:

  1. به نسبت موارد مشابه گذشته پیشرفت چشمگیری ملاحظه می شود، به خصوص در انیمیشن.
  2. آنچه این ضعف را جبران نموده، همان دغدغه مندی و مضمون قوی کارهاست.
  3. در پیشرفت تکتینیکی و شکلی این گونه محصولات آفتی جدی وجود دارد: “اسارت تکنیک”. همان که در سکانس به شدت طولانی “راشل کوری” می بینیم. مستند های متعددی از افراد دغدغه مند در کار های دوم به بعد، آن قدر درگیر روایت شدند که از داستان عقب ماندند.

انیمشین پیام راشل کوری 2

  • اقتصاد مخاطب محور

شاید مهم ترین دستاورد این محصولات باز کردن معبری خارج از راهروی سازمان هاست. آنچه می تواند استقلال ایشان را تضمین کند کسب درآمد از فروش و اکران مردمی است. امروز می توان گفت این جوانان به سهولت یا سختی این مسیر را گشوده اند.

  • شبکه

دکتر سلام دو محصول دیگر را تبلیغ می کند. گروه سفیر پخش مستند “من روحانی هستم” را انجام داده است. صدا گزاری آن در رادیو میقات انجام شده است. برنامه تلوزیونی راز، “راشل کوری” را تبلیغ می کند. تقریبا همه به این نتیجه رسیده اند که شبکه پشتیبان وجود ندارد بلکه باید این شبکه را ایجاد نمود. فعالیت های انفرادی گوناگون فرهنگی به راحتی می تواند به موج تبدیل شود اگر یکدیگر را بیابند.

...  متهم، مردم و پماد

سازمان ها و بخش نامه ها

  • نمایش ناکارآمدی سازمان ها

وقتی یک مستند معمولی به خبر اول دنیای سیاست تبدیل می شود، وقتی سیاسیون نگران یک مجموعه طنز کوچک می شوند، وقتی انیمیشنی ١٧ دقیقه ای شبکه های خارج از کشور را وادار به واکنش می کند، چه نتیجه ای می توان گرفت به جز:

 – رسانه های عظیم ما در خوابی خمار آلود یا کرختی مفرط با تمام عظمت و بودجه شان توان خروجی معادل چند نفر جوان را ندارند.

– جرات جوانان در حالی با استقبال مردمی مواجه می شود که سیاست سخت مقاومت می کند

– بخش نامه ها و نهادهای حمایتی توانایی زایش موشی را نیز ندارند چه رسد به شتر!

– کارهای نکرده و راه های نرفته بسیاری موجود است.

– و شاید بزرگترین پیام این جریان نشانه های یک تولد باشد. جوانه های سالم. اتفاقا بهترین حمایت دولتی حمایت نکردن دولتی است!

Rating: 4.5. From 1 vote.
Please wait...
به اشتراک بگذارید!

همچنین ممکن است بپسندید ...

Leave a Reply

2 Comments on "تحقیر سازمان ها و بخش نامه ها توسط جوانان ؛ تحلیل و نقد فرهنگی پدیده های جدید رسانه ای: دکتر سلام ، من روحانی هستم ، پیام راشل کوری ۲"

Notify of
avatar
Sort by:   newest | oldest | most voted
الهام سِدری
Guest

اینکه گفته شد همو پیدا کنن! خیلی خوب بود درسته
ضمن اینکه تا الان هم موفقیت های چشمگیری داشتن
همونجور ک اشاره هم شد
ممنون از بابت مقاله

رییس
Admin

به امید تقویت این شبکه ها

wpDiscuz