سیرک ؛ نقد کوتاه فیلم آرایش غلیظ

Rating: 3.0. From 1 vote.
Please wait...

آرایش غلیظ فیلمی است با ریتم تند، بازیگران مشهور، جزییات فراوان، موسیقی تلفیقی قابل توجه و داستانی کم رمق. مقدم دوست و نعمت الله در کارهای اخیرشان به دنبال سینمایی قصه گو با شخصیت های محدود اما پر از جزییات اجرایی و کلامی هستند. آرایش غلیظ هم در همین مسیراما کمی متفاوت با این رویه است.

آرایش غلیظ احتمالا قصد داشته است از آن دست کمدی های با ضرباهنگ سریع و اتفاقات پی در پی، چرخش ها، حوادث، تصمیم های ناگهانی، خیانت ها، سادگی ها، اشتباهات و … باشد. اما چه اندازه در این مسیر موفق بوده است؟
rjezlqih5ydip3wes1i5

فیلم، قصه چندان قابل توجهی ندارد و بیشتر شخصیت محور است. مجموعه ای از اتفاقات و شخصیت ها در یک بستر قصه ای کم رنگ و ضرباهنگ سریع. شبیه به سیرکی که داستان به مثابه ایجاد صحنه است تا شخصیت های مختلف به نمایش بپردازند. ( منظور بار تمسخر آمیز سیرک نبوده و به خصوصیات زمانی و فرمی آن ارجاع می شود.)

در این شرایط معمولا ابهامات و سوالات زیادی برای مخاطب پیش خواهد آمد و احتمالا بسیاری اصلا متوجه مضمون اصلی فیلم نخواهند شد. چرا که فیلم با برپا کردن خیمه سیرک در داستان گویی و افزایش سرعت زمان، مخاطب تفننی و شگفتی طلب سیرک را دعوت می کند. در این میان حتی اگر مضمونی اجتماعی و به روز هم داشته باشد به چشم نخواهد آمد.

13892072669

مضمون درباره ی کلاهبرداران و طماعان فراوان این روزهاست. تاجر جوان با بازی خوب بهداد یکی از بهترین شخصیت های فیلم است. مردی تازه به دوران رسیده با ثروت بادآورده و بادبرنده. کسی که استعداد خود را صرفا در مسیر نیل به پول و خواسته هایش صرف می کند. به راحتی و با پرستیژ دروغ می گوید و همه چیز را برای خودش می خواهد و از همه کس پله می سازد. حتی پیرمرد معتادی که آینده اوست.

...  سینمای بی مردم، مردم بی سینما : کوتاه درباره جشنواره فیلم فجر

افرادی که اجبارا به یکدیگر نیاز دارند، و در عین حال از کوچکترین فرصتی برای دور زدن هم نمی گذرند. حتی می شود از خصوصیات ویژه برقی هم سوء استفاده کرد. در این میان از همه فریب خورده تر، دختر دلداده ای است که با آرایش غلیظ به امید واهی در فرودگاه تنها می ماند. (احتمالا به سختی این مضمون را از دل اتفاقات فیلم پیدا خواهید کرد)
13892072648

انتخاب شخصیت ها بسیار خوب و به روز است. کلاهبرداران و منفعت طلبان این چنینی در روزگار اقتصادی و ظاهر گرای امروز به وفور یافت می شوند. فرصت طلبانی در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی. زنان ساده دلِ بازیچه نیز به همین منوال. استفاده از فیس بوک و تب لت و تکنولوژی هم ادایی نشده است و به داستان نشسته است. (به یکی از کاربردهای اصیل فیس بوک اشاره شده!)

با وجود این حسن شلیقه در انتخاب سبکی جالب و شخصیت هایی مناسب، نهایتا به دلیل سرعت بالای ضرباهنگ اتفاقات، شخصیت ها و داستان به طور کامل شکل نمی یابند. پایان فیلم ناگهانی می نماید و گویی داستان می تواند کماکان ادامه داشته باشد و انگار شخصیت ها رها می شوند. هرچند این مساله کمی عمدی است اما بخشی از آن نیز به دلیل ابهام قصه و نحوه روایت است. ما از بیرون به یک اتفاق نزدیک می شویم، با هیچکس همدلی پیدا نمی کنیم، ماجراهای سریع آنها را می بینیم و دور می شویم. ضربات پی در پی اتفاقات فرصت تحلیل را از بیننده می گیرد. به علاوه اتفاقات خارق العاده ای مثل “برقی” فضای فیلم را از واقعیت خارج می کند.
13892072514

وارد کردن برقی در این داستان گرچه مایه کمدی را بالا می برد، ولی فضای داستان را آشفته تر، پیچیده تر و غیر واقعی می سازد. همین طور میان پرده های زنان و آرایش و … که علاوه بر ناهماهنگی روایی و داستانی، سلامت تصویری فیلم را نزول داده است. حساسیت عجیب برقی به زنان و نسبت دادنش به عقوبت هم به نظر انتخاب مضمون مناسبی نیست. خصوصا نام فیلم که ارتباط قوی ای با داستان و سبک و اصل فیلم ندارد و حاصل بدسلیقگی عجیبی است.
13892072617

...  محصول انقلابی؟ نقد و تحلیل ios 7

اما باید به تلاش فیلم سازان برای ساخت گونه ای متفاوت از سینمای اجتماعی احترام گذاشت. بیان نمونه های زشت جامعه در قالب هجو و طنز. قالبی که اتفاقا انطباق ظاهری بیشتری با این شخصیت ها دارند. منتها در این سیر باید از پوسته ظاهری جذاب ایشان عبور کرد و زشتی “نا مردی” را به تصویر کشید.

فیلم در بخش اول موفق است. شخصیت های جذاب و اتوکشیده را به گونه ای معرفی می کند که همدلی و تمایل بیننده را بر نیانگیزد. اما در بخش دوم که جنبه تاریک و زشت این شخصیت هاست علی رغم تلاشهای خوب نتیجه کاملی نمی گیرد و کثیف بودن منش ایشان بیشتر به بد عاقبتی تعبیر می شود. در صورتی که با کمی اقبال امکان بردی شیرین وجود داشت!

13892072493
نهایتا آرایش غلیظ تجربه متفاوتی از آب در آمده است اما تاثیر گذار نیست. و ریشه این عدم موفقیت را باید در داستان جستجو نمود. وقتی فیلم داستان چندان جدی ای ندارد و بیشتر بر روی شخصیت ها و نحوه تعامل آن ها سرمایه گذاری می کند، لاجرم باید فرصتی کافی را برای پختگی و شکل گیری آنها در نظر بگیرد. وگرنه این شخصیت ها بیشتر به مجموعه ای از کنش های تکراری یا قابل انتظار در برابر حوادث تبدیل می شوند و فیلم نامه نیز تنها لوکیشن و زمان را تعیین خواهد کرد.

آرایش غلیظ می تواند تجربه خوبی تلقی شود اما نه برای سازندگانی با تجربه.

Rating: 3.0. From 1 vote.
Please wait...
به اشتراک بگذارید!

همچنین ممکن است بپسندید ...

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Notify of
avatar
wpDiscuz