ویترین سینمای ایران: روزنوشت جشنواره فیلم فجر سی و دو

Rating: 2.8. From 2 votes.
Please wait...

قصدی بر نوشتن نقد مفصل نیست، تنها توصیفاتی کوتاه از فیلم های این ایام، آن هم اندازه ای که فرصت دیدن دست می دهد. این متن در طول این روزها به روز می شود.

گنجشکک اشی مشی
برای کجاست؟ برای بزرگسال با موضوع کودک
آیا میفروشد؟ قطعا خیر. نهایتا صداوسیما آن را می خرد.
تا دقیقه ۶٠ را دیدم

امتیاز از پنج:(۰.۵)

خانه پدری کیانوش عیاری

خانه پدری

استعداد از دست رفته. گریم، بازی، دکوپاژ، جزییات بصری، کارگردانی چشمگیر فیلم همگی درکنار هم چه نتیجه ای دارد؟ مشکل فیلم خانه پدری تلخی اش نیست بلکه رویکردش است.

باور نمی کنید وقتی خلاصه فیلم را می خوانید همه فیلم نامه را خوانده اید! همین یک جمله:”پدر و پسری دختر خانه را می کشند و در زیرمین دفن می کنند”

فیلم با روایت چندش وار فاجعه آغاز می شود و در ادامه پنهانکاری خانوادگی است و نه بیشتر. مسئله اینجاست که فیلم عامدانه داستانش را از یک قتل خانوادگی به ماجرایی فرامتنی سوق می دهد. این قتل را به یک رویه تاریخی گسترده تعمیم می دهد. اینجاست که از داستانش بیرون می زند و خود را درگیر دنیایی دیگر می کند.

مرد سالاری را مسئله ی تاریخ ایران می کند. تمام تصاویر بی نظیر فیلم از سنت زیر پای این داستان کثیف له می شود. ولی آیا واقعا این وحشی گری شیوه زندگی تاریخ ما بوده است؟ امکان دارد ملتی با این حیوانیت دوام بیاورد؟ تاسف برانگیز است. این یک ضعف بزرگ است. حیف این همه زحمت. فیلم را به هیچکس توصیه نمی کنیم به خصوص اگر مشکلات عصبی یا قلبی دارید.

سلامت بصری: وضعیت نامطلوب حجاب. سیگار و تریاک (البته توسط نقش های منفی)

امتیاز از پنج:(۱)

shiar

شیار ۱۴۳
پایان با شکوه. فیلم لحن زنانه دارد. فقط یک زن می تواند احساسات مادرانه را تصویر کند؟
درونمایه و مضمون فیلم به قدری جذاب است که با تمام نقصهای فرمی متعدد و مثله شدن داستان باز هم خودنمایی می کند.
کمبود یکپارچگی فرم و ضعف بیانی فیلم مشهود است. استفاده از شکل مستندگونه نیز موفق نبوده است، چرا که نه تنها باعث به هم ریختگی داستان شده است بلکه کمک چندانی به باور پذیری و واقع نمایی نمی کند. مخاطب به دفعات متعدد چنین داستانهایی را شنیده است و آن ها را واقعی میداند.

شیار
بازی چشمگیر خانم مریلا زارعی یکی از مهم ترین نقاط قوت فیلم است.
ادب و نجابت فیلم در روایت حالات مادر داغدار ستودنی است. مادری که ناامید و امیدوار شکوه نمی کند. پایان سراسر غرور فیلم با چاشنی امید برگ برنده دیگر فیلم است.

یک تدوین دوباره و حذف مصاحبه ها و مستندها به همراه یک تیزر خوب مساوی است با موفقیت و فروش این فیلم در گیشه.

سلامت بصری: حجاب کامل نیست. سیگار هم مطابق معمول حضور گرم دارد!

امتیاز از پنج:(۲.۵)

 زندگی جای دیگری است

زندگی جای دیگری است
بدک نیست. بازی خوب بهداد قابل تحسین است. شهادت دروغ، توجیه خودکشی، سیگار و سیگار و سیگار؟
تغییر شخصیت نقش اول تا حدودی درک می شود. عاملیت مرگ در این تغییر خوب از آب در می آید. نحوه مواجهه او با پسرش جالب است. مطرح نمودن بحث هایی مثل ازدواج موقت هم بد نبود. اما پایان فیلم چرخش عجیبی دارد. پایانی که نه تنها قابل حدس است بلکه توجیه جالبی هم ندارد.
سلامت بصری: حجاب بسیار نامناسب، سیگار و سیگار و سیگار(شروع با یک سیگار کشیدن کامل!)

امتیاز از پنج: (۰.۷۵)

...  سینمای روشنفکری و راهکاری به نام فرار

همه چیز برای فروش
تا دقیقه چهل بیشتر تحمل نشد! کابوی فارسی زبان: شورولت، مردهای تنها و کلبه و بیابان، دوئل، مجله پورن، سیگار، پمپ بنزین متروکه، چاقو و ….

واقعا فیلمساز کجا زندگی می کند؟ احتمالا ویدئو کلوپ!

امتیاز از پنج: (۰)

انارهای نارس

انار های نارس

واقعا یعنی چه؟ حیف عمر. داستان؟ گره؟ معنا؟ امید؟ بخار سیاسی؟! به چه چیزی دلمان را خوش کنیم؟

امتیاز از پنج:(۰)

امروز

داستان کوچک و آرام. در جستجوی معنا. بازی خوب بازیگران. داستان قوت جدی ندارد اما موقعیت جالبی را فراهم می کند. پایانش اگرچه مبهم و باورنکردنی است، امیدوارکننده است. مخاطب را تا پایان نگاه می دارد. اما لاجرم او را به دنبال تفسیر کردن می فرستد!!

سلامت بصری: حجاب کامل نیست، سیگار هم تنها در یک صحنه.

امتیاز از پنج:(۱.۵) با ارفاق!

آرایش غلیظ

شلوغ و با عجله. داستان کوچک. جمع چهار نفره منفعت طلب که به یکدیگر کلک می زنند. در پایان چیزی دستگیرمان نشد. شاید هم اصلا قرار نبود؟!

احتمالا فیلم با این سبک می تواند تا مدتها ادامه یابد و تمام نشود.

سلامت بصری: حجاب نا مناسب، سیگار و مواد مخدر به عنوان عناصر اصلی داستان(توسط نقش های منفی جذاب)

امتیاز:(۱.۵)

اشباح

انسان باید مودب باشد. تا دقیقه شصت آن هم به زور.

سلامت بصری: حجاب نامناسب، سیگار و مشروب(توسط نقش منفی)

امتیاز:(۰)

کلاشینکف

سردرگم و ملغمه وار. با شروعی تلخ و جدی که در ادامه طنز می چربد و در انتها خون بازی تارانتینیو! با قضاوت های عجیب و غریب. توجیه دزدی؟!! سرقت مسلحانه، اسلحه کشی در خیابان. به علاوه پایان بسیار بد. واقعا چرا قضاوت می کنیم؟

پیش نهاد: سعید سهیلی می تواند فانتزی اجتماعی بسازد. دغدغه اجتماعی اش با ارزش است.

شوخی های جنسی و روابط بزرگسالانه، فیلم را مناسب هر سنی نمی سازد.

سلامت بصری: حجاب نامطلوب، شوخی های نامناسب و سیگار

امتیاز:(۰.۵)

مردن به وقت شهریور

بعد از مدتها فیلمی درباره نوجوانی برای بزرگسالان و نوجوانان.  فیلم به نوجوان شهر نشین طبقه متوسط عشق موزیک نزدیک می شود. شخصیت پسر و پدر چندان کلیشه ای نیستند. گره و تعلیق خوبی دارد، اما نقش هایی مانند زن بابا، دوستان موسیقیدان، خانه مجردی مبهم و نامعلوم می مانند. نقش منفی فیلم که می توانست آسیب شناسی ای از دنیای نوجوان خودخواه و پرهوس در عین حال دارا باشد، به طرز بدی می چرخد و خراب می شود.

سلامت بصری: حجاب بسیار نامناسب، سیگار و سیگار

امتیاز:(۱)

طبقه حساس

محصولی دیگر از سینمای ایران که به هیچ وجه نتوانید با خانواده آن را ببینید. سینمای مردان مجرد.

شوخی.

مثلا تمسخر غیرت بیش از حد اما عملا تبلیغ بی غیرتی چرا که نحوه غیرت صحیح نمایش داده نمی شود و در جبهه مقابل تنها “آزادی” قرار دارد. نتیجه آنکه نه آزادی صحیح می بینیم و نه غیرت صحیح. شخصیت اصلی هم واضح نیست، از یک طرف غیرتی می زند و از سوی دیگر قید و بند ندارد!!

شوخی های جنسی متعدد و مکرر. داستان کوچک که به زور تجربه کش می اید. فصل های فانتزی خوب از آب درآمده.

سلامت بصری: تمسخر حجاب، شوخی های جنسی

امتیاز:(۰)

رستاخیز

زحمت، زحمت و زحمت. صحنه های سینمایی، بازی های بسیار خوب، موسیقی مناسب، دیالوگ های جالب، شخصیت های تازه و …

اما سه ساعت روضه خوانی بدون قطره ای اشک. آن هم با نمایش تصاویر حضرات عباس و علی اکبر و … کاری که یک روضه خوان در پنج دقیقه انجام می دهد آن هم بدون نمایش تصاویر حضرات. البته مقایسه صحیحی نیست و شاید هم نباید چنین انتظاری از رستاخیز داشت. شاید از خاصیت بین المللی بودنش باشد. اما رستاخیز قطعا موجب سوالاتی گسترده می شود:

...  زمانی برای مستی حلزون ها ؛ صدا و سیما گرانبهاترین داشته اش را چند می فروشد؟

آیا تصویری کردن کربلا صحیح است؟ نحوه نمایش فجایع کربلا چگونه باشد؟ شخصیت امام چگونه تبیین می شود؟ وضعیت فکری جامعه چه بوده است؟ فرم کربلا چه باید باشد؟ روایت کربلا چیست؟ و ….

سلامت بصری: حجاب مناسب

امتیاز:(۲) با ارفاق

آذر، شهدخت، پرویز و دیگران

کرمان موتور تقدیم می کند. فیلم کوچک معمولی برای عصر جمعه از شبکه یک. با منطقی عجیب در کوبیدن خارجه: آن ها می خواهند فرشته باشند!!

و یا منطقی عجیب تر در توصیه به سیگار و اعتیاد و احیانا مشروب تحت عنوان “آدم یه پنچری کوچیک داشته باشه بهتر از یه پنچری بزرگه”!!!!

روحیه فیلم زنانه است: داستانش و گره اش و حتی دکوپاژش زنانه می زند. فیلم بی جهت و تقریبا خنثی. تا آخرش نشستیم و از تصاویر کرمان موتور استفاده کردیم!

سلامت بصری: حجاب نامناسب، تشویق به سیگار!!!

امتیاز:(۰.۵)

ردکارپت

مستند است تا فیلم. سفرنامه عطاران به کن. اگر شوخی های عطاران نبود ….

تنها جنبه جالبش نمایش تفاوت فرهنگی بود و پایانی امیدوارتر از عطاران.

سلامت بصری: بسیار نامناسب، زنان نیمه برهنه و سیگار و سیگار

امتیاز:(۰)

معراجی ها

دوربین صحنه آهسته را تازه خریدیم.  صحنه های جنگی بسیار بد. داستانی که به زور تا وسط زنده می ماند. و شوخی.

البته بخش های خوبی هم دارد اما به نظر نپخته می رسد. شاید سریالش بهتر باشد.

سلامت بصری: حجاب مناسب

امتیاز:(۰)

پنجاه قدم آخر

چگونه یک داستان خوب را از بین ببریم! موضعیت وشخصیت هایی پرکشش و تازه که با روایتی الکن و ناقص و بد نابود شدند.

تا دقیقه شصت به زور

امتیاز:(۰)

قصه ها

کلیشه. تکراری به همراه ارجاع به فیلم های گذشته فیلم ساز. دانشجوی ستاره دار، کارگر مظلوم، خانواده مستبد، مسئولین فاسد، مردم حقیر و … جواب نمی دهد.  داستانی هم که در کار نیست، چند موقعیت است. بازی های خوب هم کمکی نمی کند. دوران شعار دادن گذشته است.

سلامت بصری: حجاب نا مناسب و سیگار

امتیاز:(۰)

دلتنگی های عاشقانه

در این که شهدا و رزمندگان آدم بوده اند شکی نیست، اما برای اثبات این آدمیت باید شنا کردن شهید با همسرش یا موتورسواری دونفره شان و لمس کردن ها و … نشان بدهیم؟!

تا دقیقه ۵۰ نشستم اما چیزی از شهید دستگیرم نشد البته فهمیدم زنش را و جبهه را دوست داشته، زنش هم به خاطر او چادری شده.

سلامت بصری: حجاب بسیار نامناسب، نمایش روابط خصوصی و البته سیگار

امتیاز:(۰)

بیگانه

موسیقی خوب. چیز دیگری به ذهنم نمی رسد، جز دنیایی تیره و تار و خدایی که هیچ وقت نیست.

سلامت بصری: حجاب ناکامل و سیگار و مشروب (البته تویش آب بود!)

امتیاز:(۰)

پ.ن: چ

یک فیلم. البته کمی سنگین اما پخته. فیلم جنگی تنها صحنه های جنگی ندارد، بلکه میدان جنگی دارد، شخصیت جنگی، فرم جنگی و تدوین جنگی دارد. چ یک فیلم موج راه انداز است. فیلمی که قطعا بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و تقریبا بهترین فیلم نامه این جشنواره لوس و بی نمک بود. و اینک حاتمی کیا.

سلامت بصری: حجاب کامل نیست. تک خوانی یک خانم هم به عنوان موسیقی به کار رفته است. سیگار ندارد ولی صحنه های خشن موجود است، جنگ است دیگر!

امتیاز:(۴)

Rating: 2.8. From 2 votes.
Please wait...
به اشتراک بگذارید!

همچنین ممکن است بپسندید ...

Leave a Reply

3 Comments on "ویترین سینمای ایران: روزنوشت جشنواره فیلم فجر سی و دو"

Notify of
avatar
Sort by:   newest | oldest | most voted
حسین
Guest

ممنون
خیلی عالی بود
کل فیلم های سال بعد رو دیدم
فقط این چ چی شد این وسط
مگه تو جشنواره نبوده؟

رییس
Admin

متاسفانه فرصت دیدنش از دست رفت!

رییس
Admin

در فرصتی چ را دیدم و پانوشت افزوده شد

wpDiscuz