پذیرایی با زجر و خساست ؛ نقد فیلم پذیرایی ساده

Rating: 3.5. From 3 votes.
Please wait...

” پذیرایی ساده ” فیلمی است که بیننده را تا انتها بر سر جایش نگه می دارد. فیلمی است با چند صحنه تکان دهنده و چند موقعیت که احتمالا تا مدت ها به خاطر خواهید سپرد. فیلمی است با موضوعی درگیر کننده که قطعا بعد از پایان فیلم هم شما را رها نمی کند. فیلمی با موسیقی مناسب و گرافیک بسیار خوب. فیلم برداری لذت بخشی نیز دارد. اما با همه این احوال فیلم خوبی نیست. چرا که اصلا فیلم نیست.

پوستر ضعیف فیلم پذیرایی ساده

تا انتها شما را نگه می دارد چون موضوعی به شدت آزاردهنده و مبهم دارد. بیننده از یک سوی عذاب می کشد و از سوی دیگر کنجکاو است تا اطلاعات بیشتری بگیرد. صحنه ها و موقعیتهای تکان دهنده هم نه به خاطر زیبایی یا هیجان و یا حیرت است بلکه تنها به دلیل حجم وحشتناک قساوت قلب، بی رحمی، ضد انسانیت و عذابی است که در پی تحقیر دیگران به بیننده منتقل می شود. یعنی اثر بخشی و تاثیر فیلم از شدت نفرت و انزجار است. البته همین می تواند نقطه حسن فیلم باشد اما مساله این جاست که فیلم چیزی بیشتر از این نیست. یک وضعیت فلاکت بار و دیگر هیچ! مانند یک فیلم جنگی که تنها صحنه های میدان جنگ را به زیبایی و هیجان(هیجان برخلاف آزاردهندگی موجود در این فیلم) به نمایش بکشد و تمام. بدون هیچ مقدمه ای و بدون اینکه بدانیم چرا می جنگند و حق با چه کسی است یا چه کسی خوب تر است یا اصلا چه کسی خاکستریست. تنها صحنه های نبرد. یک احساس تشدید شده. روایت انسان هایی مجبور و انسانهایی مجبور کننده!

...  ناخنک شیرین ؛ نقد فیلم شور شیرین

فیلم آشکارا داستان را از بیننده دریغ می کند و او را دروغ باران می کند. بیننده بدبخت زیر فشار این هم دریغ و دروغ باید بعد از فیلم همچنان درگیر فیلم باشد. در نهایت دو راه بیشتر ندارد یا داستان خودش را می سازد و نتیجه خودش را می گیرد یا گیج و گنگ کم می آورد. به همین دلیل است که می توان ادعا نمود پذیرایی ساده فیلم نیست. چرا که اطلاعات نا کافی و داستان نصفه و شخصیت های مبهمش هیچ چیز را تعریف نمی کنند، بلکه بازی می کنند. واضح است که این ابهام شما را تا پایان نگه میدارد اما در پایان هم جوابی به شما نمی دهد. ابهام در اطلاعات که هیچ وقت پایان نمیابد به همراه خساست در اطلاع دهی به مخاطب ضعف بزرگ فیلم است، به نحوی که فیلم را از بین برده است. ابهام معمولا به عنوان عامل جذابیت تا حد مشخصی عمر می کند و سپس جایش را به کشف می دهد.

پذیرایی ساده با خساست و زجر

عامل دوم شکل دهنده فیلم آزاردهندگی است. صحنه ها و موقعیت های آزاردهنده فیلم نه به دلیل نمایش خشونت است بلکه بوسیله له کردن انسانیت ، بیننده را زجر می دهد. این زجر در کنار ابهام و خساست در اطلاع رسانی تماشاگر را درگیر این سوال می کند که چرا؟ اما هیچ جوابی نیست. چون داستانی نیست. گویی در وسط یک شکنجه وارد اتاق شویم و پس از مدتی خارج شویم، بی آن که بدانیم چرا و چه کسانی دو طرف ماجرایند؟ تنها شدت شکنجه کم کم زیاد می شود و ما مترصدیم چه کسی توان مقاومت دارد. در پایان هم اوج شکنجه بدون هیچ مقاومتی و ناگهان خارج می شویم.

...  الگویشان نکنیم؟

آری، فیلم گزنده است ولی گزندگی اصلا بد نیست. مانند فیلم های ژانر وحشت یا مثل یک غذای تند هندی برای علاقه مندانش. بی داستانی و خساست بد است. داستان کجاست؟ داستان در ذهن نویسنده است! البته شما هم می توانید داستان خودتان را بسازید!

مانی حقیقی کارگردان و یکی از نویسندگان

Rating: 3.5. From 3 votes.
Please wait...
به اشتراک بگذارید!

همچنین ممکن است بپسندید ...

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Notify of
avatar
wpDiscuz