نیاز و ناز تلگرام برای ایرانی ها

 با بررسی اولیه ی دو دامنه اصلی تلگرام در الکسا متوجه سهم ۷۴ درصدی ایرانی ها از حجم تبادلات و کانال های تلگرام و سهم حداقل ۳۵ درصدی ایران از کاربران تلگرام میشویم! به بیان دیگر تلگرام که با تنها ۱۰۰ میلیون مخاطب در رده های انتهایی شبکه های اجتماعی مطرح قرار دارد، بدون حضور ایران از این فهرست حذف میشود! یعنی عملا چراغ تلگرام را ایرانی ها روشن نگاه داشته اند. با این وجود آیا رفتار تلگرام با ایرانیان منصفانه و متناسب با اهمیت ایشان هست؟

به عنوان مثال قابلیت “تماس صوتی” : چرا ایران باید در انتهای صف تماس صوتی باشد؟! سه احتمال وجود دارد: اول حجم عظیم کاربران ایرانی تلگرام است که قاعدتا ما را در انتهای صف قرار میدهد، احتمال دوم نیاز به هماهنگی با تهران است و احتمال سوم اولویت نداشتن ایران برای تلگرام .

هنوز تلگرام خبر مذاکرات را تایید نکرده است اما حتی با این فرض نیز هرگونه هماهنگی می بایست قبل از رونمایی رخ دهد، خصوصا که از ماه ها قبل انتظار این قابلیت می رفت. در واقع می توان انتشار جهانی و سپس ایران را اهرم فشاری برای ایرانی ها تلقی نمود که به نوعی در عمل انجام شده قرار بگیرند! این مورد و سابقه تلگرام چندان نشان دهنده ی همکاری نبوده و اگر کمی واقع بین باشیم؛ بی توجهی عمیق تلگرام نسبت به ایرانی ها (بزرگترین جامعه مخاطب خود) امر پنهانی نیست.

با این وجود تلگرام حتی از ارائه خدمات اولیه نیز به این جمعیت انبوه دریغ کرده است: زبان فارسی. در واقع جز چند ترجمه در بعضی پیام های داخلی عملا هیچ بخشی از نرم افزار فارسی نیست و حتی یک تغییر جهت ساده ی راست به چپ هم انجام نشده است. یعنی تلگرام اصلا مخاطب فارسی زبان را در نظر نمی گیرد. این بی توجهی در غالب خروجی های رسمی تلگرام نیز مشهود است: ایرانی ها جز بعضی موارد معدود از چند هزار پیام توئیتر تلگرام و دوروف (موسس تلگرام ) سهمی ندارند، حتی یکی از ده ها مجموعه استیکر رسمی تلگرام درباره یا برای ایرانی ها نیست، هیچ کجای سایت تلگرام زبان فارسی ندارد (با وجود زبانهای عربی، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی و…) و هیچ آموزش یا راهنمایی برای مخاطب ایرانی ایجاد نشده است.

 به بیان دیگر ظاهرا علاقه ایرانی ها به تلگرام به شدت یکطرفه است و این مجموعه ما را نه در حد خدمات اولیه بلکه حتی در حد یک پیام خشک و خالی تبریک نوروز نیز به رسمیت نمی شناسد! به نظر میرسد تلگرام اصولا نگاهی به مخاطب ایرانی ندارد و قرار گیری ایران در انتهای صف تماس هم می تواند نشانه ای دیگر بر این ماجرا باشد.
در این شرایط انتظار همکاری از این مجموعه کمی غیر واقعی نیست؟!
و اگر دنبال تنها یک دلیل برای حذف تلگرام در ایران باشیم، همین بی توجهیِ در عین سودجویی از ایرانیان کافی نیست؟