زمانی برای مستی حلزون ها ؛ صدا و سیما گرانبهاترین داشته اش را چند می فروشد؟

Rating: 2.5. From 3 votes.
Please wait...

تصورش اصلا سخت نیست: اخبار ٢٠ و ٣٠ اعلام بکند:” به تازگی یکی از شبکه های ماهواره ای شروع به تبلیغ کرم مار کرده است. مردم اعتماد نکنید” و یا :” باز هم ماهواره ها و تبلیغات شان”. حالا چطور شده است که جنس تلویزیون این اندازه به ماهواره ها شبیه شده است؟ نمی گوییم کرم حلزون و میز و کباب پز و … اجناس تقلبی هستند اما کیفیت تبلیغاتشان ما را به یاد ماهواره ها می اندازد.

55

 به چه قیمتی؟
رسانه ملی پول لازم دارد، صحیح اما به ازای پول چه چیزی را می فروشد؟ هوا را؟ آنتن را؟ موج را؟ نه خیر. اعتماد را می فروشد.
ظاهرا مسوولان توجه ندارند که درحال فروش “اعتماد” مردم هستند. آیا این حق الناس نیست؟
مردمی که آنچنان به تلویزیون اعتماد دارند که فلان تجویز پزشکی را رعایت می کنند به صرف پخش از رسانه ملی، کرم حلزون را هم برحسب اعتماد می خرند. کباب پز و آموزش زبان و معجزه جوانی و جادوی زیبایی را به اعتماد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می خرند. اما  اعتماد ابدی نیست بخصوص اگر مخاطب حس فریب خوردگی پیدا کند. صدا و سیما می ماند و پول هایی که به قیمت اعتماد مردم می گیرد. کدام برای رسانه مهم تر است؟ پول یا اعتماد؟

1326643883_SnailWhiteBG
صدا و سیمای بی پول و …
متاسفانه یا خوشبختانه بنیه مالی صدا و سیما کم شده است. (امان از نفت!) این سازمان عریض و طویل که خود را در صف اول جنگ نرم می داند نهادی به شدت هزینه بر است. طبیعی است که باید به فکر منبع درآمد باشد.  راحت ترین جواب “تبلیغات” است. چند نمونه از روش های خلاقانه تبلیغاتی که صدا و سیما در این دوره بی پولی اجرا نموده است را بخوانیم:

  • تبلیغات مکرر و معمولا سطح پایین و طولانی مدت. مانند کرم حلزون، میز تاشو و …
  • پخش تبلیغات خاص در برنامه ها .در انتها یا در زیرنویس و یا در صحنه هایی از فیلم نام شرکت یا بانک حامی پخش می شود.
  • سپردن آنتن به نمایندگان شرکت ها:
    مانند برنامه به خانه برمیگردیم (به کارخانه برمیگردیم!) که رسما در بخش های مختلفی به بنگاه تبلیغاتی برای معرفی محصولات و شرکت ها تبدیل شده است. تا دیروز دکتر فلانی درباره سلامت دندان آموزش می داد، امروز دکتر بهمانی کلینیک دندان پزشکی اش را آدرس می دهد. تا دیروز از نام بردن شرکت ها  جلوگیری می شد اما امروز خودمان شرکت های مختلف را تبلیغ می کنیم.
...  حسن کچل و دیوان حافظ ؛ وقتی از تهیه کننده آرگو یک هفته مدام در تلوزیون فیلم پخش می کنیم!

ic201005091317042

  • برنامه سازی با محور تبلیغات:
    این مورد خلاقانه را به خصوص در برنامه های آشپزی شاهدیم. رسمی که متاسفانه در برنامه های کودک نیز باب شده است. به نحوی که عمو پورنگ و امیر محمد، برنامه ای برای تبلیغ می سازند.
  • سپردن برنامه و آنتن کلا به تبلیغات!
    در این سبک کل آنتن به تبلیغات چی ها سپرده می شود تا به میل خودشان با رعایت ضوابط! وقت ملت را بگیرند. مانند برنامه هواپیمایی قشم و …

28-75-large
تفاوت صدا و سیما با رقیب همیشگی اش چیست؟

 این جمله را چند بار شنیده اید:” تلویزیون هم شده ماهواره” یا ” مثل این تبلیغ ماهواره ای هاست”. این همان چیزی است از دست می دهیم. صدا و سیمایی که با لحنی تحقیر کننده برنامه های ماهواره را مسخره می کرد، چگونه جرأت خواهد کرد خبر مرگ حلزون ها را اعلام کند؟

پیشنهادات:

اما اگر صدا و سیمایی ها می خواهند این قصه را ادامه دهند ما هم چند پیشنهاد خلاقانه می دهیم!:

1392050611143504895133

  • تبلیغات در برنامه سمت خدا :

مجری در حالی که دستی به موهایش می کشد می پرسد جایگاه نظافت در اسلام چگونه است؟ کارشناس مذهبی در این باره سخنانی ایراد کرده و در انتها مجری برمیگردد توی دوربین و می گوید: شامپو سیر پرژک، معجزه ی قرن!

  • تبلیغات در برنامه مناظره:

مجری از حضار خواهش کرده به نوبت پشت کباب پز برقی “آتش گستر” حاضر شده و ضمن اظهار نظر در باره موضوع به سرعت سیخ ها را بچرخانند. یکی از حضار این شکل مناظره را توهین تلقی می کند اما به احترام بینندگان تنها حاضر می شود با باد بزن دستی کباب ها را باد بزند. برای بخش مناظره دو نفره فوتبال دستی، خمیر بازی آریا و تفنگ آب پاش فیروززاده پیشنهاد می شود.

  • تبلیغات در برنامه تبلیغات:
...  تصادف تکراری در بن بست ؛ نقد و بررسی فیلم قاعده تصادف

این شیوه یکی از پیچیده ترین راهکارهای تبلیغی تا به امروز است! به این نحو که از شرکت های تبلیغی می خواهیم بین تبلیغات خودشان برای دیگری هم تبلیغ کنند. آن شرکت دوم هم می تواند برای سومی تبلیغ کند و آن سومی هم …. دست آخر همه اینها با کم و زیاد و تخفیف های پله ای، هزینه ای هم به ما می دهند. تبلیغ نهایی هم احتمالا چیزی خواهد شد مثل کرم کباب پز زبان آموز دراز و نشست لاغر کننده برای راحتی شما هنگام شنا در سینک اخوان به سبک استیل البرز

  • تبلیغات در اخبار ساعت ٢١:

مجری کاملا مستقیم می گوید: “به گفته دکتر شامورتیان استفاده کردن از پیژامه های راه راه منصورزاده موجب افزایش طول عمر حداقل بیست سال خواهد شد”. و یا کاملا غیر مستقیم می گوید: “به گفته دکتر شامورتیان استفاده نکردن از پیژامه های راه راه منصورزاده موجب کاهش طول عمر حداقل بیست سال خواهد شد” و یا در حالتی بین مستقیم و غیر مستقیم کمی مکث کرده می گوید: ” از وقتی پیژامه راه راه منصورزاده می پوشم راحت تر اخبار می گویم!”

44

تا تبلیغ بعدی تبلیغ ببینیم!

Rating: 2.5. From 3 votes.
Please wait...
به اشتراک بگذارید!

همچنین ممکن است بپسندید ...

Leave a Reply

4 Comments on "زمانی برای مستی حلزون ها ؛ صدا و سیما گرانبهاترین داشته اش را چند می فروشد؟"

Notify of
avatar
Sort by:   newest | oldest | most voted
بدون نام
Guest

آیا تبلیغات آزاد با عدالت سازگار است. هر کی بیشتر داره تبلیغ بیشتر تا بقیه له بشن؟
به نظر تبلیغات فقط برای “معرفی” محصول کاربرد دارد. پس باید محدود باشد.

بدون نام
Guest

آیا تبلیغات آزادانه با عدالت سازگار است؟ تبلیغات فقط برای معرفی محصول است. فرای اون جز اینکه به پولدار اجازه پول بیشتر بدهد نیست. هر چه پول بیشتر تبلیغ بیشتر و سود بیشتر در عوض حذف رقبای ضعیف تر.
باید محدود باشد.

رییس
Admin

در این که تبلیغات یکی از مهم ترین ابزار رقابت و اقتصاد رقابتی است شکی نیست

بدون نام
Guest

lk

wpDiscuz