زمانی برای مستی حلزون ها ؛ صدا و سیما گرانبهاترین داشته اش را چند می فروشد؟

Rating: 2.5. From 3 votes.
Please wait...

تصورش اصلا سخت نيست: اخبار ٢٠ و ٣٠ اعلام بكند:” به تازگي يكي از شبكه هاي ماهواره ای شروع به تبليغ كرم مار كرده است. مردم اعتماد نكنيد” و يا :” باز هم ماهواره ها و تبلیغات شان”. حالا چطور شده است که جنس تلویزیون این اندازه به ماهواره ها شبیه شده است؟ نمی گوییم کرم حلزون و میز و کباب پز و … اجناس تقلبی هستند اما کیفیت تبلیغاتشان ما را به یاد ماهواره ها می اندازد.

55

 به چه قیمتی؟
رسانه ملی پول لازم دارد، صحیح اما به ازای پول چه چیزی را می فروشد؟ هوا را؟ آنتن را؟ موج را؟ نه خير. اعتماد را مي فروشد.
ظاهرا مسوولان توجه ندارند که درحال فروش “اعتماد” مردم هستند. آیا این حق الناس نیست؟
مردمی که آنچنان به تلویزیون اعتماد دارند که فلان تجویز پزشکی را رعایت می کنند به صرف پخش از رسانه ملی، کرم حلزون را هم برحسب اعتماد می خرند. کباب پز و آموزش زبان و معجزه جوانی و جادوی زیبایی را به اعتماد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می خرند. اما  اعتماد ابدی نیست بخصوص اگر مخاطب حس فریب خوردگی پیدا کند. صدا و سیما می ماند و پول هایی که به قیمت اعتماد مردم می گیرد. کدام برای رسانه مهم تر است؟ پول یا اعتماد؟

1326643883_SnailWhiteBG
صدا و سيمای بی پول و …
متاسفانه يا خوشبختانه بنیه مالی صدا و سیما کم شده است. (امان از نفت!) این سازمان عریض و طویل که خود را در صف اول جنگ نرم می داند نهادی به شدت هزینه بر است. طبیعی است که باید به فکر منبع درآمد باشد.  راحت ترین جواب “تبلیغات” است. چند نمونه از روش های خلاقانه تبلیغاتی که صدا و سیما در این دوره بي پولي اجرا نموده است را بخوانيم:

  • تبلیغات مکرر و معمولا سطح پایین و طولانی مدت. مانند کرم حلزون، ميز تاشو و …
  • پخش تبلیغات خاص در برنامه ها .در انتها يا در زيرنويس و یا در صحنه هایی از فیلم نام شرکت یا بانک حامی پخش می شود.
  • سپردن آنتن به نمایندگان شرکت ها:
    مانند برنامه به خانه برمیگردیم (به كارخانه برميگرديم!) که رسما در بخش های مختلفی به بنگاه تبلیغاتی برای معرفی محصولات و شرکت ها تبدیل شده است. تا دیروز دکتر فلانی درباره سلامت دندان آموزش می داد، امروز دکتر بهمانی کلینیک دندان پزشکی اش را آدرس می دهد. تا دیروز از نام بردن شرکت ها  جلوگیری می شد اما امروز خودمان شرکت های مختلف را تبلیغ می کنیم.
...  تحقیر سازمان ها و بخش نامه ها توسط جوانان ؛ تحلیل و نقد فرهنگی پدیده های جدید رسانه ای: دکتر سلام ، من روحانی هستم ، پیام راشل کوری 2

ic201005091317042

  • برنامه سازی با محور تبلیغات:
    این مورد خلاقانه را به خصوص در برنامه های آشپزی شاهدیم. رسمی که متاسفانه در برنامه های کودک نیز باب شده است. به نحوی که عمو پورنگ و امیر محمد، برنامه ای برای تبلیغ می سازند.
  • سپردن برنامه و آنتن کلا به تبلیغات!
    در این سبک کل آنتن به تبلیغات چی ها سپرده می شود تا به میل خودشان با رعایت ضوابط! وقت ملت را بگیرند. مانند برنامه هواپيمايي قشم و …

28-75-large
تفاوت صدا و سیما با رقیب همیشگی اش چیست؟

 این جمله را چند بار شنیده اید:” تلویزیون هم شده ماهواره” یا ” مثل این تبلیغ ماهواره ای هاست”. این همان چیزی است از دست می دهیم. صدا و سیمایی که با لحنی تحقیر کننده برنامه های ماهواره را مسخره می کرد، چگونه جرأت خواهد کرد خبر مرگ حلزون ها را اعلام كند؟

پیشنهادات:

اما اگر صدا و سيمايي ها مي خواهند اين قصه را ادامه دهند ما هم چند پيشنهاد خلاقانه مي دهيم!:

1392050611143504895133

  • تبليغات در برنامه سمت خدا :

مجري در حالي كه دستي به موهايش مي كشد مي پرسد جايگاه نظافت در اسلام چگونه است؟ كارشناس مذهبي در اين باره سخناني ايراد كرده و در انتها مجري برميگردد توي دوربين و مي گويد: شامپو سير پرژك، معجزه ي قرن!

  • تبليغات در برنامه مناظره:

مجري از حضار خواهش كرده به نوبت پشت كباب پز برقي “آتش گستر” حاضر شده و ضمن اظهار نظر در باره موضوع به سرعت سيخ ها را بچرخانند. يكي از حضار اين شكل مناظره را توهين تلقي مي كند اما به احترام بينندگان تنها حاضر مي شود با باد بزن دستي كباب ها را باد بزند. براي بخش مناظره دو نفره فوتبال دستي، خمير بازي آريا و تفنگ آب پاش فيروززاده پيشنهاد مي شود.

  • تبليغات در برنامه تبليغات:
...  صاحب خانه ها ؛ نقد و بررسی فیلم چه خوب شد برگشتی

اين شيوه يكي از پيچيده ترين راهكارهاي تبليغي تا به امروز است! به اين نحو كه از شركت هاي تبليغي مي خواهيم بين تبليغات خودشان براي ديگري هم تبليغ كنند. آن شركت دوم هم مي تواند براي سومي تبليغ كند و آن سومي هم …. دست آخر همه اينها با كم و زياد و تخفیف های پله ای، هزینه ای هم به ما مي دهند. تبليغ نهايي هم احتمالا چيزي خواهد شد مثل كرم كباب پز زبان آموز دراز و نشست لاغر كننده براي راحتي شما هنگام شنا در سينك اخوان به سبك استيل البرز

  • تبليغات در اخبار ساعت ٢١:

مجري كاملا مستقيم مي گويد: “به گفته دکتر شامورتيان استفاده كردن از پيژامه هاي راه راه منصورزاده موجب افزايش طول عمر حداقل بيست سال خواهد شد”. و يا كاملا غير مستقيم مي گويد: “به گفته دكتر شامورتيان استفاده نكردن از پيژامه هاي راه راه منصورزاده موجب كاهش طول عمر حداقل بيست سال خواهد شد” و يا در حالتي بين مستقيم و غير مستقيم كمي مكث كرده مي گويد: ” از وقتي پیژامه راه راه منصورزاده مي پوشم راحت تر اخبار مي گويم!”

44

تا تبليغ بعدي تبليغ ببينيم!

Rating: 2.5. From 3 votes.
Please wait...
به اشتراک بگذارید!

همچنین ممکن است بپسندید ...

Leave a Reply

4 Comments on "زمانی برای مستی حلزون ها ؛ صدا و سیما گرانبهاترین داشته اش را چند می فروشد؟"

avatar
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
بدون نام
Guest

آیا تبلیغات آزاد با عدالت سازگار است. هر کی بیشتر داره تبلیغ بیشتر تا بقیه له بشن؟
به نظر تبلیغات فقط برای “معرفی” محصول کاربرد دارد. پس باید محدود باشد.

بدون نام
Guest

آیا تبلیغات آزادانه با عدالت سازگار است؟ تبلیغات فقط برای معرفی محصول است. فرای اون جز اینکه به پولدار اجازه پول بیشتر بدهد نیست. هر چه پول بیشتر تبلیغ بیشتر و سود بیشتر در عوض حذف رقبای ضعیف تر.
باید محدود باشد.

رییس
Admin

در این که تبلیغات یکی از مهم ترین ابزار رقابت و اقتصاد رقابتی است شکی نیست

بدون نام
Guest

lk